S kyberšikanou se podle různých zahraničních, ale také regionálních i celostátních průzkumů již setkalo přes 60%(!) žáků a studentů, české nevyjímaje (zdroj 1, zdroj 2 aj.). Tato nepříliš optimistická čísla a jejich neklesající trend jsou jedněmi z popudů, proč se MALL.TV společně se sdružením CZ.NIC rozhodli natočit seriál #martyisdead, který má veřejnosti a dětem od 13 let ukázat, o jak závažný problém se jedná a k jakým závěrům může vést.
„Patnáctiletý Marty měl celý život před sebou. Teď je ale mrtvý. Zbyla po něm jen série mrazivých videí, které natáčel krátce před svou smrtí. Truchlící otec skládá dohromady střípky Martyho online života, aby odhalil okolnosti jeho tragického konce.“ (oficiální popis distributora)
Seriál byl natočen v roce 2019 a od té doby získal několik prestižních ocenění:
- mezinárodní cenu EMMY,
- hlavní cenu na mezinárodním festivalu Serial Killer,
- titul nejlepšího televizního a internetového projektu na festivalu Finále Plzeň 2020 v kategorii Seriálová tvorba,
- 6. března 2021 se stal čerstvým držitelem Českého lva za mimořádný počin v oblasti audiovize.
Na středu 17. března od 13:00 hodin je naplánována online projekce zkrácené verze s následnou diskusí s odborníky, které se můžete přímo zúčastnit prostřednictvím anonymních písemných dotazů k tématu v panelu pod videem. Připomínáme, že film i seriál jsou vhodné pro děti od 13 let a jejich rodiče, a že děj je natočen poměrně syrově. Jinak to ale v případě kyberšikany ani nejde.
Metodikové prevence